17.11.2021

DMA: Mitgliedstaaten einigen sich auf Kompromisstext der slowenischen Ratspräsidentschaft

EU
Europäischer Rat
Plattformökonomie
Digital Markets Act

 

Kompromisstext: pdf (europa.eu)

Presse (pars pro toto): Google, Facebook, Apple: EU-Länder einigen sich auf Vorgaben für Tech-Konzerne (handelsblatt.com)

 

Am 8. November 2021 haben sich die Mitgliedstaaten der Europäischen Union auf einen Kompromisstext der slowenischen Ratspräsidentschaft vom 5. November 2021 zum Gesetz über Digitale Dienste (Digital Markets Act, DMA) geeinigt. Zuletzt hatten die ständigen Vertreter des Europäischen Rats am 19. Mai 2021 einen Fortschrittsbericht zum Digital Markets Act (DMA) veröffentlicht, der von den EU-Ministern auf dem Wettbewerbsrat am 27. Mai 2021 angenommen worden war (vgl. dazu auch FIW-Artikel vom 27.05.21 ). Der Kompromisstext soll auf der nächsten Tagung des Rates für Wettbewerbsfähigkeit am 25. November freigeben werden.

Wesentliche Änderungen im Vergleich zum Kommissionstext:

-          Die Fristen für die Benennung von Gatekeepern (Art. 3) wurden verkürzt und Kriterien für die Benennung von Gatekeepern auf der Grundlage der sog. qualitativen Kriterien etwas erweitert.

-          Die Struktur und der Umfang der Verpflichtungen (Art. 5 und 6) wurden dem Grundsatz nach beibehalten.

-          In Art. 6 wurde eine neue Verpflichtung hinzuzufügt, die sicherstellt, dass die Endnutzer sich problemlos von den wichtigsten Plattformdiensten abmelden können. Art. 6 Abs. 1 (l) (neu) lautet demnach: (l) refrain from making conditions of termination from a core platform service disproportionate and ensure that such conditions of termination can be exercised without undue difficulty. 

-          Die Bestimmungen über den Regulierungsdialog (Art. 7) wurden modifiziert, um „sicherzustellen, dass der Ermessensspielraum der Kommission zur Aufnahme dieses Dialogs angemessen genutzt wird".

-          Die Befugnisse der Kommission zum Erlass delegierter Rechtsakte zur Aktualisierung der Pflichten von Gatekeepern wurden weiter präzisiert und eingegrenzt (Artikel 10).

-          Es ist nicht ersichtlich, dass die Vorschriften, die das Verhältnis zu nationalen Rechtsvorschriften, die andere Ziele verfolgen, insbesondere das Wettbewerbsrecht, substanziell geändert worden seien (Art. 1, Abs. 6).

-          Änderungen finden sich allerdings in Art. 1 Abs. 7: „The Commission and Member States shall cooperate and coordinate in their enforcement actions on the basis of the principles and rules established in Article 32a." Im Kommissionstext heißt es hingegen konfrontativer: National authorities shall not take decisions which would run counter to a decision adopted by the Commission under this Regulation. The Commission and Member States shall work in close cooperation and coordination in their enforcement actions."

Article 32a Cooperation and coordination

1. The Commission and Member States shall work in close cooperation and coordinate their enforcement actions to ensure coherent, effective and complementary enforcement of available legal instruments applied to gatekeepers within the meaning of this Regulation.

2. National authorities shall not take decisions which run counter to a decision adopted by the Commission under this Regulation.

3. The Commission and the competent authorities of the Member States enforcing the rules referred to in Article 1(6) shall cooperate with each other and inform each other about their respective enforcement action through the European Competition Network (ECN). They shall have the power to provide one another with any matter of fact or of law, including confidential information. In case the competent authority is not a member of the ECN, the Commission shall make the necessary arrangements for cooperation and exchange of information on cases concerning the enforcement of the DMA this Regulation and the enforcement of cases referred to in Article 1(6) of such authorities. The Commission may lay down such arrangements in the implementing act pursuant to point (gaa) of Article 36(1)

4. Information exchanged pursuant to paragraph 3 shall only be exchanged and used for the purpose of coordination of the enforcement of this Regulation and the rules referred to in that paragraph 3.

5. The Commission may ask competent authorities of the Member States to support any of its market investigations pursuant to this Regulation.

6. Where it has the competence and investigative powers to do so under national law, a competent authority of the Member States enforcing the rules referred to in Article 1(6) may on its own initiative conduct an investigation into a case of possible non-compliance with Articles 5 and 6 of this Regulation on its territory. Before taking a first formal investigative measure, that authority shall inform the Commission in writing. The opening of proceedings by the Commission pursuant to Article 18 shall relieve the competent authorities of the Member States enforcing the rules referred to in Article 1(6) of the possibility to conduct such an investigation or end it where it is already pending. The authority shall report to the Commission on the findings of its investigation in order to support the Commission in its role as sole enforcer of this Regulation.

7. The Commission may consult other regulatory authorities of the Member States and related EUnion bodies where appropriate to inform the execution of the duties assigned to it by this Regulation.

8. Where a national authority intends to launch an investigation on gatekeepers based on national laws enforcing the rules referred to in Article 1(6), it shall inform the Commission in writing of the first formal investigative measure, before or immediately after the start of such measure. This information may also be made available to the competent national competition authorities of the other Member States

-          Rolle der nationalen Gerichte, wenn Fragen der Einhaltung des DMA möglicherweise im Rahmen nationaler Verfahren geklärt werden können (Art. 32b),

-          Festlegung der Ermittlungsbefugnisse der Kommission im Einklang mit vergleichbaren Rechtsvorschriften zur Durchsetzung der Wettbewerbsregeln (Kapitel V),

-          Berichterstattung über die Einhaltung der Verpflichtungen gegenüber der Kommission und der Öffentlichkeit (Art. 9a),

-          Rolle von Dritten in Verfahren nach dieser Verordnung (Art. 7),

-          Erweiterung der Möglichkeiten der Mitgliedstaaten, die Einleitung von Marktuntersuchungen zu beantragen (Art. 33),

-          Stärkere Einbeziehung des Beratenden Ausschuss der Mitgliedstaaten soll in Verfahren, in denen die Kommission Durchführungsrechtsakte erlässt.

Weitere Schritte:

Im Europäischen Parlament ist der zuständige Ausschuss der Ausschuss für Binnenmarkt und Verbraucherschutz (IMCO). Das Europäische Parlament plant, den Bericht des IMCO-Ausschusses in der zweiten Hälfte November 2021 im Hinblick auf eine Abstimmung im Plenum im Dezember 2021 anzunehmen (vgl. dazu auch FIW-Bericht vom 09.06.21). Danach wird sich ein Trilogverfahren anschließen.